Rundttur sør på Kvaløya

Dette er en fantastisk to-dagers sykkeltur for de som har opphold i Tromsø. Du kan campe i et telt, eller bo i høy standard rorbu eller hotellrom i Brennsholmen / Sommarøy-området.

Du starter i sentrum av byen og sykler forbi flyplassen, over Sandnessundbroen og over til Kvaløya. Her vender du sør for Eidskjosen og sykler til høyre ved krysset av Eide Handel. Du er nå i Kaldfjorden og fortsetter utover 4 km til du kommer til Henrikvik. Her sykler du til venstre, skiltet Sommarøy, som er en relativt bratt og lang vei, til du er på toppen Kattfjordeidet, som er ca 150 meter. Midt Kattfjordeidet er det et fint piknikområde med bord, benker og toaletter.

Når du sykler ned Kattfjordeidet, kommer du i Nordfjordbunnen, som er en del av Kattfjord. Her følger du skiltene til venstre (Sommarøy), og følger fjorden mot Sommarøy.

Vil du ha en liten omvei, fortsett rett fram, skiltet Vasstrand og Lauklines. Dette er en blindvei på ca 10 km, hvor det er flere fine rasteplasser med bord og benker. Du kan også oppleve det gamle hyttemiljøet på Lauklines og Tulleng bryggeriet. Et godt tips er å vandre på Vasstinden, hvor det er en merket sti opp fra Lauklines. På toppen har du fantastisk utsikt over Kvaløya, ned Nord Senja, Malangen, øyene og havet.

På vei mot Sommarøy passerer du Sjøtun, hvor Sjøtun Brygge kan tilby overnatting og måltider for grupper på forespørsel. Det er også mulig å ta til venstre og følge en grusvei til Raudfjellet og vindmøllen Anna Kitty. Dette er en relativt hard tur med en stigning på 450m, og grusveien har noen steder dårlig standard.

Videre ut mot Sommarøy kommer du først til krysset i Sandvika, hvor du svinger til høyre. Etter noen hundre meter her kan du ta ned til høyre igjen, ned til sjøen, hvor det er et fint teltsted og en sandstrand. Et tips er at du først tar en tur ut til Sommarøy, før du pakker ut teltet i Sandvika, på vei tilbake. Sommarøy er siste stoppested og slutten av turen. På Sommarøy finner du hotell, matbutikker, en liten dyrepark og er ellers en aktiv fiskerlandsby.

Neste dag legger du ut på turen til Tromsø igjen, men denne gangen på sørsiden av Kvaløya. Den første tettstedet vi kommer til er Brensholmen, hvor fergen går over til Botnhamn på Senja. Brensholmen har også en matbutikk. Turen fortsetter i det svakt rullende terrenget, hovedsakelig langs vannkanten, forbi tettstedene Buvik, Greipstad og Bakkejord, før du kommer til Straumsbukta, som er et solrikt jordbruksdistrikt. Noen kilometer forbi Straumsbukta kommer du til Hella og Rystraumen , som er et fint uteområde med bord, benker og toaletter. Ryastraumen er også kjent for sin fine fiskeforhold på klippene ned til sjøen. Like forbi Hella er også en steinutskjæring som er tilgjengelig å undersøke. Du svinger til venstre ca 1 km etter Hella.

Videre kan du sykle rundt Tisnes, hvor du har fin utsikt over Tromsø og fastlandet, før du kommer til Håkøybotn med Håkøya like utenfor. I Håkøybotn holder Tromsø Villmarkssenter til, med Norges største hundekennel. Huskiene deres brukes til hundesledekjøring med turister om vinteren, og er også en attraksjon for turister om sommeren. På Håkøya står et monument til av bombingen av det tyske slagskipet Tirpiz, som lå like utenfor øya da den ble rammet under 2. verdenskrig.

Fra Håkøybotn sykler du over Kvaløysletta, over Sandnessundbrua og inn til sentrum. Du kan velge om du vil sykle over øya, eller rundt sydspissen. Veien over øya er litt uhåndterlig, og har en skråning på ca 100 m, mens den sørlige spissen er litt lengre, men følger sjøen uten helling.